Fisketurer 2009 - Maj

1 May 2009

Tog med kastspöt, nÄgra spinnare & skeddrag och gick ner till Àlven vid Laxbygget för att kasta lite. Ingen fisk men fina bilder.

2-3 May 2009

Jag och Daniel stannade till pÄ min gamla LIA plats i eksjö pÄ vÀgen ner till SkÄne och hÀlsade pÄ. vÀl dÀr sÄ fick vi fiska lite regnbÄge i sjöarna med fluga sÄ vi kunde slÀppa tillbaka dom och de va...

3 May 2009

Fantastiskt! Nu har iden börjat stiga och pÄ vissa stÀllen var det tjockt med Id. var mycke folk dÀr och jag valde min plats med omsorg, stÀllde mig brevid en kille frÄn umeÄ som tÀvlade i specimen-f...

4 May 2009

Har ni fĂ„tt sĂ„ mycket fisk sĂ„ det börjar bli trĂ„kigt? sĂ„ var det för mig idag. Åkte dit mitt pĂ„ dagen och var dĂ€r ca tre timmar, hade en snittvikt pĂ„ 1,5 kilo, fick ca 35 idar med en pĂ„ 2200 gram so...

5 May 2009

En sista tur för Iden. fick ganska mycke idag med med topp pÄ 2,1 kilo. mÄnga runt 1,8 idag. mÀtte Àven bÀttre idag och den pÄ 2,1 var 500 mm lÄng sÄ min gissning pÄ mitt pb verkar stÀmma bra. :) har...

5-8 May 2009

Jag och Daniel gör ett projekt för SLU i UmeÄ som Àr en del av utbildningen. Projektet handlar om att studera hurvida gÀddorna i sedimenteringsdammar kan vÀxxa sig sÄ stora och mÄnga att de kan slÄ ut...

6 May 2009

jag och storfiskrna var ute pÄ en trevlig fisketur i onsdags. och det resulterade till nytt pb.

8 May 2009

Vatten: TorsĂ„n - OmrĂ„de: Örnsköldsvik
Tog mig en svÀng för att prova pÄ idfisket, blev 2 idar, en pÄ 1,5 och en pÄ 1,8.

jag och ÄsfjÀll var ute o fiskade pÄ kvÀlla. En ganska lyckad kvÀll mÄst ja nÄ sÀga. vi fick ca 9 st tillsammans men ÄsfjÀll lÄg i topp med en lÄng rackare!

9 May 2009

Drog ivÀg pÄ en eftermiddagstur för att försöka ta drömborren pÄ 2+... Var en bra start och jag fick en borre pÄ typ halvkilot pÄ direkten. Sen började lugnet... Det höll i sig till 3 timmar senare d...

Egentligen skulle jag till helsinggrubba som ligger lite lÀngre upp i Àlven för att fiska harr med fluga men det var pÄ tok för högt vattenflöde dÀr sÄ jag drog ner till E4:bron för att se om jag kund...

Idag var vi lediga frÄn vÄrat projektarbete i Lund sÄ vi drog ivÀg till BarsebÀck för att fiska NÀbbgÀdda! Ha aldrig fÄtt nÄgon förut sÄ de var riktigt kul att fÄ prova pÄ, och till min glÀdje hade ja...

9 May 2009

Åkte ut pĂ„ Ă„rets första fisketur, men tyvĂ€rr blev det ett bompass för bĂ„de mig och min kollega. Förmodligen lite för tidigt för gĂ€ddorna lyste med sin frĂ„nvaro. VĂ€ldigt strömt och rĂ€tt kallt i vattnet...

Hej! Efter mycket om och men och upptagna helger sÄ var det Àntligen min tur att besöka havsöringarna vid kusten. Jag har mÄnga kalasfina platser som alla bjuder pÄ havsöring men det jag nu valde a...

10 May 2009

Ska ut pÄ laxtrolling premiÀr frÄn min egen bÄt. Hoppas sÄ klart att det ska lösa sig Àven fast jag Äker ut ensam imorgon. Jag blir nöjd bara jag fÄr det att fungera och det skulle vara en grym bonus ...

Åkte en svĂ€ng till StrömsĂ„n idag för att försöka mig pĂ„ Braxen. Blev en Brax, men Ă€ven en Abborre och en Mört. :]

11 May 2009

Jag och farsan begav oss pÄ en spontan fisketur ner till sjön. Det var blÄsigt och nÀr solen inte tittade fram var det kallt kallt. Farsan fick en liten gÀdda efter bara en minuts trolling med en ...

11-14 May 2009

Andra veckan av projektarbetet börjar i stort sett likadant som förra veckan, skitsegt och lite gÀddor. Börjar fÄ spader pÄ dom dÀr jÀvla pölarna nu. de gick dock lite bÀttre för mig idag och jag fick...

12 May 2009

GideÄÀlven idag igen. testade pÄ bÄda sidor Àlven. fick en havsöring pÄ knappa halvkilot. trÄkigt!

Jag och Dniel Äkte till BarsebÀck idag igen för mer NÀbbgÀdda, det gick riktigt bra till en början med fisk pÄ varenda kast, sedan blÄste det upp mer och mer ch till slut var det sÄ mycket skrÀp i vat...

13 May 2009

Åkte ut med en kompis för att försöka fĂ„ nĂ„gon braxen, det blev tyvĂ€rr ingen braxen utan endast nĂ„gra mörtar denna gĂ„ng.

Jag och Jens Äkte till GideÀlven för havsöringsfiske.Började bra för mig efter ett tag fick jag pÄ en men jag var inte riktigt med pÄ noterna sÄ den lyckades jag tappa.Efter ett tag fÄr jag pÄ en ny s...

Nytt försök i sjön och det gav till slut 4-5 gÀddor med 3 kilo som toppnotering, fÄngad pÄ jerktrolling.

14 May 2009

Brukar, varje vÄr, försöka med en fisketur till Skataudden, har man tur med vÀder och vattentemperatur kan dÀr bli ett bra fiske. Mitt bÀsta pÄ en sÄdan tur, var en regnbÄge pÄ 1,5 kg, hade vÀl rymt ...

Hejsan! Kilade ivÀg en svÀng till sundet.. och fick rÀttsÄ snart nys om en vakande fisk i nÀrheten. Bytte draget till en spinnare (Wipp sÄklart!) och pÄ första kastet sÄ small det pÄ. KÀnde ju direk...

15-16 May 2009

StÀller upp i Pike Challenge i dagarna tvÄ. Dag 1: Ingen fisk för mig idag, bara en massa följare. Körde bÄde jerk och spinnfluga men inget lockade följarna till hugg. Lagkompisen Fredrik fick en l...

15 May 2009

Äkte till strömsÄn med förhoppningar pÄ brax. kom dit lite vÀl sent. mÀskade tvÄ heta stÀllet och satte igÄng med tacklen. Fick bara massa fjantmörtar. verkar som braxen fortfarande inte kommit igÄng...

16 May 2009

Tja! Start: 08:00 Avslut 09:30 Fiskade av hela strÀckan mellan kyrkforsen och kvarnforsen, utan resultat. KÀnde för att bara vara ute och gÄ med lÄngsamma steg upp och ned lÀngs Àlven.. skön tur ...

Har hört att det gÄr att fÄ öring nere vid hembygdsforsen, sÄ jag tog mig en tur dit för att checka lÀget. Drog ivÀg ett tiotal kast och Äkte sedan vidare ner till Gustavsfors och Laxbygget för nÄgr...

Jag och Jeppe tog en tur till Stybbers idag, de blev inte sÄ lÄng tur, vi kom dit vid 16 och drog vid 20. Men lite fiske han vi med iallfall! Vi började stenhÄrt med motortrubbel som höll i sig hela t...

17 May 2009

GÄrdagens pokerspelande gav inget bÀttre resultat Àn gÄrdagens fiske, sÄ nu tar jag det sÀkra före det osÀkra och drar ner till sjön, denna gÄng ska ekolodet med för att lokalisera fisken och hÄlla rÀ...

Jag Ä martin Äkte pÄ en tur idag. började me att martin var bakis sÄ vi kom ut tvÄ timmar senare Àn planerat men oturen tog inte slut dÀr. motorn var kass idag och den mesta av tiden gick Ät till att ...

18 May 2009

Jag, Jens och Martin i samma bÄt, kunde bara sluta pÄ ett vis. Husumborna blev nog ganska paff dÄ jag bidrog med en klanderfri utombordare samt ekolod. Ekolodet visade stora ostkrokar pÄ djupare vatte...

19 May 2009

Jag och brorsan Ă„kte en snabbis till kasaviken för att kasta av oss lite innan maten idag. VĂ€ldigt lite vatten nu med, de verkar som den viken blir grundare och grundare för varje Ă„r. Är nog helt bort...

Efter maten Äkte jag ut till Philip för att fiska i Skallörsviken för första gÄngen pÄ lÀnge. De va segt fiske idag, gÀddorna va inte helt pÄ hugget. Hade mÄnga som högg utan att fastna och mÄnga som ...

20 May 2009

Idag sjösatte vi en bÄt i Kornsjö och tog en premiÀrtur, mest för att testa bÄten och se om vi kunde hitta nÄgra gÀddor som var sugna pÄ att nappa! Jag fick en gÀdda pÄ 2.3 kg pÄ min swim whizz.. de ö...

21 May 2009

En premiÀrtur frÄn bÄt i Kornsjö för mig och herr Thelin. Har införskaffat en Cisco Kid 1800 Tiger Stripe som ska sÀttas pÄ prov! Det blir nog en del jerktrolling invid vasskanten. Sagt och gjort...

Idag Äker jag och martin till klassiska vatten i hopp om en 10 + eller i nÀrheten. Vi flyttade bÄten dit igÄr och la samtidigt ut en mörtstuga sÄ vi kan fiska med levande agn i morrn. Har Àven fÄtt ...

Jag och min bror o min syster fiskade vid saras brygga 3st braxen blev det Den största vÀgde 2 kg

22 May 2009

Jag och Thelin. 15 gÀddor. Största 4.9 kg tagen av mig med en minnow spoon vassdrag. Superfint vÀder!! DÄligt med fisk pÄ jerktrolling, bÀttre (med smÄfisk) intill vassen.

En kort tur till Vikbotten med en gammal barndomskamrat som besökte stan, det blev ingen gÀdda denna gÄng, sÄg en hel del smÄfisk i ytan men inga tecken pÄ jagande gÀddor. Det blev en trevlig fisketur...

23 May 2009

om de bli som vi hoppas pÄ sÄ dra jag Ä lillerik ut en svÀng lite senare idag för Ä kolla om de À nÄn av kornsjögÀddern som À sugen pÄ en liten nattmacka innan lÀggdax :) runt 20:30 sÄ drar vi ut Ä ...

24 May 2009

En kanondag pÄ sjön. Soligt och blÄsigt. Vi hade mÄnga hugg och fick upp mÄnga fiskar, ca. 15 st.. Den första vÀgde 3.8, sen tappade vi en stor som uppskattningsvis vÀgde över 4 kg. Hittade en riktig ...

Åkte ut pĂ„ en liten trollingtur med Mari. Fick inget större men dock lite torsk och nĂ€bbgĂ€ddor....

25 May 2009

Varför avbryta en fin svit? Imorrn drar vi ut för 6:e dagen i rad för att plocka upp mamman till Thelins PB-gÀdda. En trevlig tripp med 16 st gÀddor allt som allt, dock alla under 1.5 kg!

Nostalgisk fisketur Under min ungdom, under slutet trettital och början fyrtital, var min fritidssysselsĂ€ttning oftast fiske och dĂ„ att gĂ„ efter en bĂ€ck eller Ă„ för att locka “stenbiten” bĂ€cköringen ...

26 May 2009

tog en snabb halvtimmes fisketur för att kasta av mig lite dÄ ja inte kastat pÄ hela dagen :-) Började bra med fisk pÄ bÄde första och tredje kastet innan de blev lugnt i ett par kast. sen var de dags...

Åkte ut för lite gĂ€ddtrolling pĂ„ VeckefjĂ€rden, och fick Ă„rets första gĂ€dda, ej vĂ€gd men uppskattningsvis ca 3,5 kg. Min kollega Fredrik fick tre gĂ€ddor mellan 1-2 kg denna mulna och smĂ„regniga kvĂ€ll. ...

i dag ble d en tur pÄ svedje sjön med d nyinköpta spöet!! plus att vi hade tillgÄng till lÄnad bÄt plus elmoton som kangas Àgde. d va som en dröm gick i uppfyllelse med elmotornr!!!!resultatet blev at...

29 May 2009

36 gÀddor (3.26 kg i topp) - motorhaveri - gofika - blÄsigt vÀrre!

Åkte ut och trollade pĂ„ VeckefjĂ€rden idag. HalvblĂ„sigt och soligt, relativt varmt i vattnet för Ă„rstiden. Jag fick tvĂ„ gĂ€ddor, den största pĂ„ dryga 3 kg och den andra pĂ„ 0,5 kg, och Fredrik fick tre g...

nu vare fröstadal som lÄg framför vÄra fötter!!!ej provad i Är sÄ spÀnningen va pÄ topp!! resultatet va att ken fick sin första och största i Är!!! 1160 vÀgde den!!! jag sjÀlv fick en pÄ 1000 prick pÄ...

29 May 2009

Jag och Ante for ut en svÀng pÄ nÀtraÄn efter att vi grillat hemma hos mig ,skönt att lÀmna kvinnor och barn pÄ land :)) . fiskade ca. 4 timmar med lite smÄfisk som resultat bÄda lite less sÄ vi bestÀ...

30 May 2009

Braxfiske i DombÀcksmarksjön. mest för att avgöra tÀvlingen mellan jag Ä martin. finns gott med brax i sjön och tror pÄ bra fiske i morrn. har mÀskat tre dagar nu pÄ tvÄ heta stÀllen sÄ det bör gÄ bra...

30 May - 1 Jun 2009

3 Dagars fiske har det blivit för mig hÀr i kanada sÄ hÀr lÄngt, inga heldagar dock. Bara 2-3 timmar per dag. Första dagen gick inge bra dÄ jag hade tagit med mig helt fel rullar, mina grejer var a...

31 May 2009

En minst sagt blÄsig dag med blandade kÀnslor. Elmotorn klarade inte riktigt av den hÄrda vinden, sÄ Thelin fick ro tillbaka (tur att vi hade medvind, men bÄten drog snett). Under denna tid, 11:30 - 1...