5-8 May 2012 | Metesresa söderöver!

Skrivet av Huuhka.
Deltagare: Fiskare #1077

Åkte ner för fyra dagars fiske uppdelat i 2 dagar Bollnäs och 2 dagar Gävle!
Lördag:
Kom ner vid kl 15 och mötte Jens på platsen, han hade fiskat ett tag men bara fått mört så vi nötte på och hade ett riktigt slött fiske. Inte förän kl 20 kom den första fisken vi sökte efter, en vimma! Jens visade vägen och de dröjde inte länge innan jag också kunde landa en vimma som visade sig vara ett nytt pb! Riktigt roligt! Efter det nötte vi på utan framgång och åkte hem vid 23.
Söndag:
Dagen började med att vi kollade in en plats för lite Sarv fiske som visade sig vara omöjlig att fiska, så Jens föreslog en sjö med både sarv och björkna i och jag tyckte det lät som en bra ide då jag aldrig landat någon Björkna förr och de skulle vara kul med en ny art.
Vi satte oss till rätta i en riktigt mysig del av ett större sjösystem och mäskade upp 2 platser och var glada i hågen. Men de visade sig vara segare än vad vi hoppats på. Efter en timme tänkte vi köra mört tävling tills att Sarvarna komm igång och förhoppningsvis skulle någon björkna kunna dyka upp medans. Det tog ganska lång stund innan något annat klev på och de va jag som hade äran att bryta trenden, en Sarv på 390 gram och ett pb! (enda sarv jag fått tidigare var en liten 5 cm fisk på fluga) Kul! Vi fick genast mer energi och var säkra på att det skulle lossna när den första dykt upp, men de blev segt i ytterligare en timme innan de äntligen exploderade. En riktig huggperiod kom krypandes och jag fick putsa vidare på mitt pb med en grann fisk på 650 innan Jens landade en fin Björkna som returnerades utan att få bli vägd! Jens kom ganska fort på vad han gjort och försökte håva in den igen men misslyckades. Vi var osäkra på reggvikten på Björkna men uppskattade vikten till runt 7 hg (regg 8 hg). Sarvarna kom i rask takt nu och mitt uppe i allt fick jag en björkna också! Ny art, tackar! den vägdes till 490 gram och misstankarna om att Jens kastat tillbaka en reggfisk utan vägning blev påtagliga då den var ganska mycket större än min. Vi fiskade på tills huggperioden var över innan vi bestämmde oss för att åka hem vid 23 tiden. Jens åkte hem och jag åkte vidare till Gävle för att fiska en timma till efter Vimma. Jag mötte upp Emil, min gamla klasskamrat, vid älven och fick höra att vimma fisket var otroligt bra. Jag satt mig ner och fick se fyra fem vimmor landas innan jag haft mitt första pill. Inte så lätt att komma till en ny plats i komplett mörker och veta var man ska lägga betet. Men efter en stund fick jag en! Inte något pb men kul varde. Strax efter det så landades det en ål också! Riktigt häftigt! Vi fiskade på till 01 sen gav vi oss.
MÃ¥ndag:
Vi kom till fiske platsen kl 11 efter vi handlat in vad vi skulle behöva och annat onödigt på fiskebutiken i stan där Emil jobbar. Fisket var till en början segt och Emil landade några vimmor och abborrar i blandade storlekar innan jag landade min första vimma för dagen. fisket segade på till eftermiddagen innan det verkligen lossnade och vi hade fisk i varenda utlägg, landade ungefär 15 vimmor, 10 abborrar i bra matstorlek och nån id och mört. Sen skulle vi prova Sarv fiske och de small direkt på platsen, jag landade 5-6 sarvar men inget pb och Emil landade minst lika många med topp på 700-750 gram. Eftersom sarv fisket är bra hela sommaren och vimmafisket bara är bra i några få dagar om året så bestämde vi oss för att köra sista tiden på vimma igen, och landade ytterligare 5 vimmor. Jag krokade nått rikgtigt tung och jag var tänkte bara "stor vimma stor vimma" hela tiden innan nån nämnde att de kanske var en id och jag kännde direkt de välbekannta huvvudrycken av en id och hoppet dog. Mycket riktigt var de en id i 1,5 kg klassen. Vi fiskade till 23 och hade stora förhoppningar om morgondagen då vi hade fiskekort reserverade i älvkarleby. Vi hade fått fiskerapporter om att alla metare i älven reggat både vimma och björkna under måndagen.
Tisdag:
Upp kl 03:45 efter tre timmars sömn. Var färdig att fiska kl 5 då man får börja fiska och efter en kvart sitter Emil med böjt spö och en regg vimma på spöt. Grattis Emil.. en timme går innan Emil krokar ytterligare en regg vimma, denna ännu större på 1180 gram. Nu blir det nått alldeles speciellt idag tänkte jag. Men så dog fisket av. Och under hela dagen fick jag tampas med linbrott och slöa krokar efter dom fastnat i stenkanter och dylikt. Ett tag känndes det som att ingen fick så små fiskar som jag i hela älven. Vimmor runt 8-9 hg kom hela tiden medans jag fick 500-600 grams fiskar, så irriterande. Så fastnade nått bättre, en vimma i 9 hg klassen landas! Men de visar sig att den är felkrokad och ännu inget pb... Fastnar sen i något stort som jag inte kan stoppa, den går nedströms utan särskillt mycket huvudryck och funderingarna går vad det kan vara. Om det är en öring eller en brax. Visar sig vara en felkrokad brax runt 2,5 kg, inget pb nu heller.. Irritationen är nu ganska stor och varenda fisk jag krokar spottar kroken efter en stunds fight, jag byter krokar vartannat kast ett tag och gör säkert av med 40 krok. INget funkar. Jag byter sida av älven och plöstligt börjar jag kroka fisk. Vimma efter vimma kommer in i håven, men alla är små. Så helt plötsligt smäller det till. Tunga huvudskakningar och jag kan inte flytta fisken. Jagar efter fisken längst stranden och när jag får den till kansken ser jag att det är en havsöring, helt silverblank, som tagit min räka. Vilken härlig fight på feederspö! RIktigt kul var det. Landar den efter mycket besvär och konstaterar att jag fått ännu ett pb! En super tjusig Havsöring på 2160 gram. Plötsligt är inte allt skit längre och jag bestämmer för att nöta resten av dagen på en plats där de dagen innan reggat både vimma och björkna. Jag mäskar på ganska bra vilket betyder mycket fisk på platsen, jag får allt, mört, brax, björkna, id, vimma och pang! En liten Stäm! Ny art, tackar! Nöter vidare och krokar några större fiskar som jag tror var stora vimmor, nån tung nog för regg som kliver av precis vid strömkasten framför fötterna på mig. Nöter vidar och bänder upp fisk efter fisk tills jag krokar nått jag tror är en till liten brax, jag planar fisken in till land innan jag ser att det är nått konstigt med denna brax och slänger fram håven och håvar. Precis då kommer Emil gående och bara gratulerar mig till ett nytt pb och jag kan inte riktigt förstå att det är en fet björkna jag landat. Vi väger den och vågen stannar på 810 gram. 10 gram över storfiskreggen! Jag blir lyrisk och chockad samtidigt och all ilska över de tappade stor vimmorna går ur mig direkt. Vilken fisk! En art jag fick för första gången för 2 dagar sedan har jag nu reggat! Helt fantastiskt! Jag fiskar av tiden som är kvar lugn och sansad med noll krav längre, jag är nöjd. Den fisken avslutar min fyra dagars resa och vilket avslut det blir på en toppen resa. jag har slagit pb 5 ggr, tagit 2 nya arter och fått en storfisk regg. Helt underbart.

Fångsttabell
Fiskart Vikt / längd Fångad av
Björkna 0.81 kg / 39 cm Huuhka
Havsöring 2.16 kg Huuhka
Sarv 0.65 kg Huuhka
Vimma 0.68 kg Huuhka
Bilder
Lämna en kommentar
För att lämna en kommentar måste du först logga in
Inlägg
Inlägg från 10 May 2012
Fiskare #1077: bra berättelse! lägger du upp nå bider på sarven ,vimman och björknan?
Fiskare #1069: Grattis!
Huuhka: Tackar! Ja det kommer, hade problem med att ladda upp bilder igår.
Fiskare #1108: Stort grattis Martin.