26 May 2008

Skrivet av kirefors.
Deltagare: kent

Helt fantastisk! Vi sjösatte bÄten i sjön med traktorn med gafflar. Det blÄste rÀtt friskt sÄ vi gled lÀngst djupkanten sÄ farsan (Àven senare kallad PRO) han ta nÄgra smÄttingar medan jag riggade upp ekolodet och lite smÄfix. Han tog vÀl en 5-6 gÀddor innan vi drog vidare in mot viken lÀngst bort. DÀr blev det ytterligare 4-5 stycken men bara 1-1.5 kilos bitar.. Jag föreslog trolling i motsatt riktning och bara efter 1 eller 2 minuter sÄ sjöng det till i spöt.. en 3.6 kgs gÀdda. vi fortsatte en stund men inga fler... Vi vevade in och körde snabbt bort mot bÀcken frÄn SvarttjÀrn, och Àven dÀr var det mycket fisk som visade sitt intresse. Efter 5:e eller 6:e gÀddan sÄ började vi spara dom i bÄten, för vi beslöt oss för att minska pÄ bestÄndet av smÄgÀdda i VÀstansjö! Vidare in mot Norum-viken och pÄ vÀgen blev det ett flertal smÄgÀddor. Sen hÀnde det nÄt drastiskt... farsan fick pÄ en gÀdda, och bara nÄgra sekunder efterÄt högg en större gÀdda över den lilla gÀddan som satt pÄ kroken.. men den större lossnade intill bÄten, men jag hade just satt pÄ en spinnare och kastade ett kast varpÄ den tog och fastnade... 3.5 kg, tack vare PRO :) 50 meter dÀrifrÄn fick vi sedan 6 gÀddor till, men bara smÄtt.. Vi höll oss efter Norumlandet, vidare mot stugan pÄ andra sidan viken lÀngst bort, dÀr fick PRO en storgÀdda pÄ 5.5 kg! Mitt rekord i VÀstansjö Àr 5 kg.. Thelins lillasyster har tagit en pÄ över 6 kg tidigare... Efter lite fotosession gled vi lÀngst in i viken, kanske nÄn enstaka snÀrt Àven dÀr............ Vi körde snabbt bort mot SvarttjÀrns-bÀcken igen och fiskade av VÀstansjö-landet... PRO var tidigt framme Àven dÀr, och tog vÀl en 3-4 gÀddor iaf... Atom, svart med guldrÀnder verkade vara dagens fÀrg.. sjÀlv hade jag jerkspöt och testade alla möjliga varianter, och vi hade faktiskt bara ett enda skeddrag med oss :P Aja... NÀr vi sedan var pÄ vÀg hemÄt sÄ satte jag pÄ en Swim Whizz gul/svart-randig och trollade mot flotten och bort mot stenröset... Inte allt för ovÀntat, telefonen ringer och mamma var frustrerad.. Maten höll pÄ att kallna och pappa skulle fara bort... Det slÄr aldrig fel! Inte mer Àn 30 sekunder efter att jag la pÄ, sÄ tjongade det till i spöt... TvÄ hÄrda knyck och inget mer :) :) Alldeles stumt för nÄgra sekunder.. Det var ju lite blÄsigt sÄ jag tÀnkte att kanske det var en bidragande orsak till tyngden, men snart knyckte det till rejÀlt igen och jag sa till farsan... Det hÀr Àr nÄt riktigt stort... Efter 2-3 minuters kÀmpande hade jag fisken i bÄten, och vÀgde den till 7720 gram. Vi Äkte in mot nÀrmaste strand för avkrokning och foto, men wobblern hade satt sig lÄngt ner i halsen bakom tungan, som skadat gÀlen och gÀddan började blöda omgÄende. Jag stod sÀkert 15 minuter och drog den fram och Äter i vattnet, men bara smÄ tecken pÄ liv och sedan lade den sig pÄ sidan...... Det Àr nog den största fisken som tagits med spö i VÀstansjö. Farsan har hört talas om fiskar över 10 kg, men i mjÀrde och ryssja... Sammanlagt drog vi över 35 fiskar, 2 st pÄ cirka 3.5 kg, 1 st pÄ 5.5 kg och slutligen 1 st pÄ 7.72 kg.

// Erik

GĂ€dda 0.70 kg Ej angivet
Bilder
Lämna en kommentar
För att lämna en kommentar mćste du först logga in
Inlägg
Inlägg frćn 26 May 2008
Huuhka: HÀrligt fiskat! LÄter som en riktigt trevlig tur! Grattulerar till 7,7:an ocksÄ!
Fiskare #1041: Grattis till nytt personligt rekord! Ni verka ha haft en kanon tur.
pikealot: Det var pÄ tiden med en större fisk, synd bara att den hunnit med att leka. Du hade ju fÄtt plussa pÄ nÄgra kg till om den varit romstinn!:))