14-18 Jun 2014 | Fiskeäventyr söderut

Skrivet av Fiskare #1099.
Deltagare: Fiskare #1108

Johan Åsfjäll och jag stack iväg på ett litet fiskeäventyr till Bollnäs och Uppsala för att testa efter sutare. En resa som har varit i våra drömmar sen vi lärde oss gå på två ben.

Dag 1: Efter många om och men kom vi fram till platsen i sjön där vi blivit anvisade att fiska. Vi såg direkt till våran glädje att det bubblade för fullt på platsen. Vi slängde i några mäskbollar och väntade på den första huggperioden. Det dröjde inte så länge förrän Johan Å krokade en mycket stark fisk. Fighten blev väldigt intensiv och nervositeten var total när fisken rusade mot näckrosor och dylikt. Enorm glädje utspelade sig när det visade sig vara en sutare som tillslut låg i håven. Fisken vägde 1530g och var 48cm lång. Efter fotografering så släpptes fisken försiktigt tillbaka. Inget mer hände första kvällen så vi gick och lade oss och väntade på gryningsfisket.

Dag 2: Efter en mycket kall och sömnlös natt förberedde vi oss för nästa huggperiod. Jag skulle kolla djupet och då högg det. Efter en härlig fight så kunde vi skymta ännu en sutare i håven. Fisken vägde 1170g, vi hade nu fått varsin sutare på mycket kort fisketid. Detta hade vi knappt kunnat drömma om. Efter ännu en sutare för mig som denna gång var ännu större (1360g) så var morgonfisket över.
Mot kvällen så riggade sir Åsfjäll upp sitt bottenmete med plastmajs. Under kortspelet i tältet så kunde vi urskilja pip från larmet och spöt höll på att åka i sjön. Fisken tappades tyvärr när den lämnade kroken i vassen. Inget mer hände under kvällen förutom ett par mörtar.

Dag 3: En mycket seg morgon med en tappad sutare och småfisk på platsen så började vädergudarna svika oss. Det blåste storm och regnet föll. Vi bestämde oss för att åka vidare mot Uppsala men fisket där var inget att hurra för direkt.

Vill rikta ett STORT TACK till Jens Lundqvist för mycket bra guidning på distans. Utan honom hade vi blivit utan fisk.

Over and out, Bylin.

Fångsttabell
Fiskart Vikt / längd Fångad av
Sutare 1.53 kg / 48 cm Fiskare #1108
Bilder
Lämna en kommentar
För att lämna en kommentar måste du först logga in
Inlägg
Inlägg från 18 Jun 2014
Huuhka: Va kul att ni fick komma er iväg och testa på lite sutarfiske äntligen! De är grymt vakra fiskar! Och grattis till nya Pb:n! :-)
Inlägg från 9 Jul 2014
Fiskare #1108: Tackar! Ja det var en kul upplevelse!