Gädda
2012-06-29 | user1216
Inför: Nordanvinden vänder till södervindar och det kommer flyga fiskar, typ!

Efter: Det märktes verkligen att vinden vände, den vände rejält, det var nästintill metersvågor till och från på sjön. Tanken var att vi skulle åka till Kornsjö men då Erik har 3 bomturer där i rad så var han inte så motiverad, istället bar det av till en annan sjö.

gäddmadamen som jag nyss köpt levererade omgående en 2 kgs Gädda, vi hade flera hugg den första timmen men när Erik fick den fulaste gäddan vi någonsin sett så var det startskottet till en av de bästa fisketurerna jag har varit med om!

I samband med att vinden vände till södervind och på en och samma sträcka drog Erik upp gäddor på löpande band med sin superwobbler, allt ifrån 0+ till ett monster på 8,1 kg och 106 cm. Jag själv nöp några gäddor men ingen av storlek. I samband med att det började dra ihop sig till lunch fick Erik en Abborre ... Läs mer »
Två dagar tidigare hade jag tagit studenten och var extra lycklig då jag, Mange och David for på en härlig tur till Täfteån. Vi började ganska högt upp i ån där jag ganska snabbt kunde landa dagens första gädda i ett fint litet sel. När vi hade fiskat av selet gick vi nedströms och provade några grundare strömmar med en del sten som gäddorna kunde tänkas stå bakom. Det dröjde inte allt för länge innan jag krokade dagens andra gädda som inte kunde motstå min fluga som damp ner just bakom stenen där den stod.

Efter några bilder och då gäddan simmat tillbaka fortsatte vi neråt till en fin forsnacke under en gammal bro. Mange lade många kast just på nacken och hade 3-4 hugg men gäddan ville inte fastna. Ett litet tag senare hände det något märkligt. I början av turen hade vi hittat ett drag som jag lagt på bron där vi stod och fiskade, och av misstag råkade jag sparka ner draget från bro... Läs mer »
Äntligen!!!!
2012-07-09 t.om 2012-07-12 | user1059
Snart dax att få fiska på "riktigt" igen, ska bli grymt kul att få åka till Fagervika igen efter ett års uppehåll.
I år blir det bara 4 dagar och vi har familjerna med oss så d... Läs mer »
I år blir det bara 4 dagar och vi har familjerna med oss så det blir väl inte samma antal timmar i båten, men det gäller att mjukstarta med dom så dom inte blir rädd och aldrig vill följa med igen ;)
Abborrmete
2012-06-25 | kirefors
Metade abborre med agnfisk. Fick ett tjugotal fiskar. Den största vägde 7.6 hg (40 cm) och högg alldeles vid badbryggan.
Vi gav oss ut i alltför hög sjö och alltför kallt vatten och helt fel vindriktning. Resultatet blev dock 3 gäddor mellan 3 - 3.5 kilo samt den största på 4.56 kg och 94 cm.
Jag och Robbin hade just kört ett varv runt Norrtjärnssjön när det började regna, så vi åkte mot land och gick in en stund. Då ringde farsan och var fiskesugen, så vi tog Uttern till Skule istället för trolling. Det ösregnade till och från, och vi hoppades att det skulle vara dagens uppoffring, men så blev det inte.. Riktigt dåligt nappade det. Jag fick som störst en 3.7-kilos gädda på en liten westin-wobbler och Robbin hade ett våldsamt hugg ute på djupet, men mer än så blev det inte ..
Vi var först upp till Stor-Degersjön, men där var det för kallt i vattnet så istället för att slösa en hel dag på fel sjö så tog vi upp båten och drog till ett annat fiskevatten. Vi fick väl en 15-20 st gäddor under dagen och den största på strax över fem kilo.
Nya tokigheter i dagarna två.
Tanken var att vi skulle meta abborre med levande agn, men Robbin glömde hinken med mask hemma så det var svårt att få tag på agn... Tur att vi hade gäddgrejerna med oss, men tyvärr var dom inte riktigt på hugget. Robbin fick väl ett gäng mindre gäddor på jerk, men vi varken såg fisk på djupet eller hade napp.
Började nappa omgående på trollingen och perioden varade ca 1 timme innan det avtog. Som störst för dagen var en GRYMT FET gädda, ca 90 cm som lossnade innan håvning, annars var det fiskar mellan 1.5 - 2.5 kilo. Fick väl en 15 st totalt, fiskar tagna vid vassen inräknat.
Trolling efter gädda inledningsvis, som efter endast 2 minuter resulterade i en 3.5-kilos gädda på en nyinköpt westins jätte (dock en gammal färg som jag gillar, som jag fiskat bra på). Vi trollar vidare och efter ca 30 min får Robbin en 5.4 kg gädda som är 2 cm ifrån metersgränsen (tråkigt för Robbin som inte nåt den magiska gränsen ännu). Jerkfiske invid skulebron, får några små.. I kanalen mellan bron och viken in mot bräcke fick vi ett gäng gäddor och hade en 4-5 kilos gädda efter som missade flera gånger. Vi åker in i viken och där får jag bl.a den största för dagen och nytt årsbästa för mig, 5.5 kg och 91.5 cm, en riktig tjockis!
gädda
2012-06-11 | kirefors
Beskrivning saknas
Braxenmete
2012-06-04 | user1108
Åkte iväg till ett nytt vatten för att testa på Braxenmete där. Slutade med 6 braxar och några tappade. Samtliga braxar hade lekvårtor. Senare i sommar ska det bli braxmete i samma sjö men då blir det feeder-fiske samt mäskning. Då ska det knäckas PB så det stinker om det, HÄHÄ.
Döfött
2012-05-31 | kirefors
Beskrivning saknas
Jag och Thelin var till Skule idag. 6-7 grader i vattnet ute på djupen.. Innanför E4-bron mot Bräckehållet var det dock mycket varmare, 11-12 grader och fisken var på hugget. Thelin fick två finare bitar, 4.450 gram och 4.700 gram. I morgon gör vi ett nytt försök i en annan sjö.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 21 22 »