Idpass
2012-08-30 | user1101
Förra året upptäckte jag ett jäkla bra fiske efter Id i moälven och i år har de återvänt vid samma tidpunkt. Vet inte riktigt vad det beror på med det verkar vara nån schemalagd träff oO ;) eftersom de inte alls finns på denna plats annars. Riktigt kul att man kan se ett mönster i deras beteende!

Var även ute för några dagar sedan, fick då PB på Id med en vikt av 2250gram. Var dock själv så kunde inte fota riktigt. Idag var jag ute med min bror och det var ett bra fiske även denna gång! Åtminstone till storleken. Vi hade lite svårt att få dom att nappa, möjligtvis att det berodde på den stora mängd vatten som var i älven idag. ca 1-1.5dm högre vatten än vad som är normalt plus att det var rejält strömt.

Vi lyckas dock få fyra id'ar, två st på en vikt av 2200g, en på 2000g och en under 2kg.
Blev även en hel del abborre (10-15st) flesta med en vikt på ca 3-5hg med en topp på 7hg. ... Läs mer »
Soligt och blåsigt, det betyder att man får damma av ett vinnardrag idag i jakten på 110+-gäddorna! Har en bra känsla inför turen, särskilt då vi upptäckt nya jaktmarker i Hemliga sjön där det finns stort potential att hitta dom stora. :)

Min plan lyckades, trots att 110+aren uteblev. Hade flest hugg och fick störst fisk.
Beskrivning saknas
Igår var jag, Björn och Ludde på ett id- och braxmetespass som efter en trög start blev riktigt grymt!

Vi anlände till fiskeplatsen strax efter 6 med höga förväntningar, detta var dessutom Björns livs första idpass. Det första vi gjorde var att slänga ut lite mäskbollar och riggade spöna. Det tog ett tag innan det började hända grejer, men sen började det vara en del fisk på Luddes spö, och strax efter 8 kunde Ludde kroka kvällens första fisk. Det var en ganska liten id på dryga 1,5 men skönt med en landad fisk!

20 minuter senare var det dags för Björn som kunde landa sin livs första id på 1,84 kg! Grattis till den!

Efter Björns id simmat tillbaka var det trögt ganska länge med lite aktivitet, men jag och Ludde fick se en gigantiskt id visa hela ryggen uppe i ytan, en fisk som med råge var över 3 kg. Ludde fick ett tag senare på en riktigt grov fisk, det var kraftig tyngd i spöt... Läs mer »
Mete igen!
2012-08-10 t.om 2012-08-11 | user1245
Igår körde jag och Ludde ännu ett idmetespass där vi testade ett annat ställe. Det var eventuellt tänkt att Filip skulle med men han hade tyvärr inte tid, så jag och Ludde rullade ... Läs mer »
Igår körde jag och Ludde ännu ett idmetespass där vi testade ett annat ställe. Det var eventuellt tänkt att Filip skulle med men han hade tyvärr inte tid, så jag och Ludde rullade iväg själva.

Väl framme vid stället såg det sjukt hett ut, det var verkligen ett ställe där det skulle kunna bli gäddmete framöver. Efter vi spanat in stället satte vi upp stolarna och riggade spöna. Det dröjde inte mer än 15 min på Luddes första utlägg innan han hade fast fisk. Det var en väldigt fet men kort id som fick syna håvnätet, men det var trots allt en kanonstart på fisket!

Inte alls mycket senare var det fisk på Luddes spö igen, fisk som han bestämt krokade. Denna id var lite längre men ganska smal så den vägde faktiskt lite mindre än den första.

När den andra iden simmat tillbaka tryckte Ludde i mer mäsk i feedern och lade ut igen, taggad på att dra en regga. En stund senare var det något p... Läs mer »
Id- och braxmete
2012-08-07 t.om 2012-08-08 | user1245
I tisdags skulle det bli premiär för mig med bottenmete efter id, så jag hade under dagen varit på Fiskecentrum Umeå och köpt feeders och lite krokar. Jag kommer troligtvis köpa något feederspö sedan men nu i början kör jag med mitt vanliga haspelspö för att prova på.

Hur som helst så for jag och Ludde ner till hans uppmäskade plats där han brukar sitta. I början var det bara mört som var på räkan och nafsade, men precis som Ludde utlovat så högg det exakt klockan 10, men det skulle visa sig att det dock var en abborre som sugit i sig räkan istället för en id.

Vid halv 11 började det dra lite kraftigare i min spötopp så jag satte dit ett mothugg. Efter en odramatisk drillning kunde vi landa kvällens första id! 55 cm och 2170 gram tung var den, ändå helt okej! Vid vägningen råkade jag dock tabba mig och tappa digitalvågen i vattnet så att den slutade fungera, så nu hade vi ju ingen ... Läs mer »
Fjällen 2012
2012-07-22 t.om 2012-08-05 | user1004
Årets fjällresa har påbörjats och vi är nu mitt i den. Hittills har vi fått få men rätt fina fiskar. Bilder och utförligare beskrivning kommer när vi är hemma.
Jag har åtminston... Läs mer »
Jag har åtminstone spöat mitt eget rekord på fjällöring som förut var på 1300 gram.

Fick en riktigt rejäl bit som enligt vågen hos klimpfjälls affär vägde 1984 gram och var 52 cm lång.
Sambon har även hon tagit nytt rekord med en öring på 1310 gram.
Återkommer med uppdateringar..

Länkar till ett bildspel från veckorna:

Ses bäst i 1080p :)
I år blir det trångt på sjön, med 5 båtar och upp emot 20 personer! En återkommande trend på sistone är dock att Team Uttern470 vinner korvätar-tävlingen och tjejbåten vinner fisketävlingen. Vi får väl se!
NORGE
2012-07-20 t.om 2012-07-28 | user1217
Äntligen dags för årets fiskehöjdpunkt. I år provar vi Polarcirkelens Fiskecamp som ser ut att kunna erbjuda ett varierat fiske med framförallt fina Sejar. Några dagar kommer ändå vara inriktade på att slå brorsans GRYMMA Kveiterekord (ca.0.6kg).Vi använder fredag som resdag för att i lugn och ro komma fram och "bo in oss" på platsen och på lördag är det skarpt läge med fiske.

Summering Norge 2012
Lördag fint väder och vi drar till vik som en del av Glaciären Svartisen mynnar ned i. Brukar släppa ifrån sig fina Sejar när Sillen är inne(11-12kg i år)men tyvärr ingen sill och därför ingen storsej, resultat trötta armar efter all speedjiggning.
Söndag-Onsdag konstant pissregn och 10-14 m/s så det var tillräckligt spännande att runda hörnet till det närbelägna Kalvskäret som brukar släppa ifrån sig ett antal skapliga Kveitar årligen. Hyggligt av campingvärden Tor-Arne att informera a... Läs mer »
Längesen man regga en fisketur så här kommer en! Tänker presentera gäddmadammen för bestarna i billsjö med Jocke! Siktar på PB!

Kvällen resulterade i bra med hugg och någon tyn... Läs mer »

Kvällen resulterade i bra med hugg och någon tyngre tappad. Största fisk upp i båten på ca 3 kg, Dock inget PB!
Ingen titel
2012-07-11 | kirefors
Ett lyckat trollingpass i ett vatten där vi fiskat relativt sällan detta år. Vi fick redan efter 5 minuters trolling dubbelhugg, där Thelin vevade hem sin 6.26:a och jag en gädda på ca 4 kilo! Sen fick Thelin ännu en fin gädda på 5 kilo och jag precis under med min 4.66:a!
Morgonpass
2012-07-10 | kirefors
Beskrivning saknas
Reunion #4
2012-07-06 t.om 2012-07-08 | user1103
Årets fjärde reunion för Team VS och t.o.m. BarlastN (aka Thelin) har "kommit lös" - kan bara resultera i en fiskehelg av episka proportioner!
...
Helgen kunde ha slutat i både... Läs mer »
Helgen kunde ha slutat i både ett och två besök på akuten för herr Forsberg, men krokarna ville inte riktigt tränga in tillräckligt djupt i hans brunbrända lekamen (ankare+ankarlina+wobbler+hand samt en snärtig luftpastej när Jimmy arbetade hem en Wobbler i trollingfart).
Istället hann vi med ett sedvanligt besök i Skule och en numera lika sedvanlig dag i Drömme - båda lika fruktlösa som vanligt bortsett från en hyffsad 5+ av BarlastN!
Höjdpunkten var en varm och rolig dag i Långnässjön som bjöd på både 7,35kg gädda för Jimmy, champagne för att fira, kubb i väntan på glöd och oräkneliga tokigheter ā la Team VS!
« 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 21 22 »