Hälsade på Jensa i Orsa för att försöka få mig en finare Lake då mitt pb var näst intill skamligt och Jens haft ett riktigt bra fiske så här långt på året.

Kom till Orsa på fre... Läs mer »

Kom till Orsa på fredag och omedelbart gav vi oss ut på Oreälven och fiskade. De var ganska trögt första dagen men under 20 minuter vaknade dom till och vi landade 3 st. Jens fick största på 1860 g.

Andra dagen var ett bompass på venjan.

Tredje dagen började med bompass på abborre innan vi åkte tillbaka till Oreälven. Där fick jag ett nytt pb på 2160 gram och jens dundrade upp 6 lakar på pimpel i vikter mellan 1-1,5 kg.
Tavelsjö
2011-01-24 | user1254
Ut på sjön med skotern! Gick väl hyffsat måste jag säga. 3 gädder och en borre vart de.
Team VS befann sig på plats 2 timmar innan startskottet. Grillade och smörjde in salva på hela kroppen mot klådan vi fick av att inte kunna kasta mot alla vak runtomkring oss. Vi fick 3-4 regnbågar, varav en hamnade på grillen. Jimmy blev utan, men istället fick han agera förste filéare.. och det gick ju som det gick.
Årets Norgeresa
2011-05-17 t.om 2011-05-24 | user1006
Årets Norgetripp är bokad och klar! Vi åker tillbaks till Fagervika igen, förhoppningsvis blir resultatet bättre än ifjol. I år tidigarelägger vi resan två månader, får se om det är positivt eller inte:) Utrustningsmässigt har man väl det mesta redan, men ett nytt spö och ett helt gäng med jiggar står iaf på inköpslistan för mig.. Måste ju ha nånting nytt med sig:) Vi blir som vanligt 8st som åker varav 6st är medlemmar på frossan, tror det är dags att skaffa lite frossakläder....

5 veckor kvar idag..börjar bli riktigt sugen nu, jiggförrådet är påfyllt med ett större jiggar av favoritmodellen, krokar och annat smågodis inköpt. Bara ett gäng beteslås kvar för att utrustningen ska vara komplett:) Får se om det blir ett 8 fots spö också...

Dag 1:

Avresa 04.00 från Bjästa, snöoväder mellan Kittelfjäll och Hattfjelldal! Framme vid 13.30-tiden, en liter mjölk och en gräddfil gick sö... Läs mer »
Vi drog ut på vår första gemensamma tur för 2011 och första ismetet någonsin.
Thelin fick napp direkt på en av mörtarna, 2.5 kg ! Sen drog jag 3 abborrar på balanspirk.

Efter f... Läs mer »

Efter förflyttning till andra sidan sjön och nyriggade spön fick jag 3 gäddor i samma hål på min blåvita balanspirk.
En sista förflyttning innan hemresa och likt tidigare fick Thelin napp direkt när grejerna var i vattnet!
Vi stack iväg till Svedjefjärden för att testa lite ismete efter gädda. Det hade börjat blåsa redan vid 07.30 då vi kom till sjön. Magnus och Mattias riggade och satte ut ett par spön, sedan fiskade vi efter agn men abborrarna var inte på taget, efter mycket möda fick Magnus två agnfiskar så att det gick att rigga två spön till. Jag fick efter ett tag en abborre mellan 4 och 5 hekto som fick gå tillbaks. Blev borrat en hel del i jakt på mer agn, fiskarna ville inte vara med idag. Mattias tappade en gädda som tog agnfisken för han, mer spännande än så blev det inte denna tur. Bara att ta nya friska tag!
Så var man ut på säsongens första ismete och pimpel på Billsjösjön i Söndags. 60 cm snö, 10 cm vatten och 30 cm is plus snöstorm gjorde ju att dona inte ville stå, sjukt drygt! :@ Gädda och borre lyste med sin frånvaro. Det sluta med att vi satt och grilla burgare och surra istället :P. Ser fram emot nästa pass! Peace.

Idag tänkte jag och Björnie trotsa stormvinden och det låga vattenståndet och ta båten längst in i Tavlefjärden. Det gick bra till en början men när vi kom in till ön där den smala fåran börjar gick det snett. Det blåste något så inåt h*****e, och det gick inte fort framåt när vi var tvungna att ro i det knappt 2-3 dm djupa vattnet. Jag kände då att åran var lite väl böjbar och såg att den var knäckt. Inte bra. Några minuter senare gick den av helt och vi gick i land och pratade med en gubbe som hade tittat på vårat desperata försök att ta oss fram. Han hade tydligen bott där sedan -72 och hade lotsat ut många från Tavlefjärden som gått på grund genom åren. Han sade att vattenståndet var 65 cm under normalt och att det var helt omöjligt för oss att ta oss in genom fåran osv. Vi lyssnade då på honom och fiskade bara vid ön där fåran är rätt djup och bred. På mitt andra kast satt dagens fö... Läs mer »
Idag for jag med David ner till ån för ett skönt fiskepass, så vi började nere vid skolan. Efter 5 minuters fiske small det till på mitt spö, en gädda som dock släppte. Jag fortsatte kasta vid samma ställe och det högg snabbt igen och dagens första var landad.

Vi gick nu ner en bit och kastade mycket mellan ganska tätt uppstickande stenar i ett ganska lugnt strömparti. När vi fiskat där i kanske 10 minuter högg det igen och jag landade dagens andra gädda som var väldigt liten.

Nu gick vi längre upp ovanför skolan till ett fint sel där vi fiskade ett tag. Jag gick då upp till strömmen och fick nästan direkt ett brutalt hugg.
"Den här är större!", skrek jag.
Gäddan var väldigt stark och var uppe vid ytan och plaskade mycket. Det var ganska nervöst och dramatiskt just innan landningen, man ville ju inte tappa den största gäddan som vi nånsin fångat i ån. Till slut fick jag ett sta... Läs mer »
Innan kl 8.00 var jag i stan och hämtade Björn, så vi körde, heltaggade som vanligt, mot Stöcksjö där vi skulle möta Isak. Vi plumsade ut i djupsnön på isen och satte ut några spön. Det blåste nå så inåt h*vete, typ 90 m/s, näe men 10-15 i alla fall. Vi lade ut alla spön och insåg ganska sent att vi behövde ett vindskydd, så vi slängde ihop en massa snö till en välbehövlig mur. Vinden och drevsnön var inte nådig. Förra turen för ett par veckor sedan tyckte vi det var lite jobbigt att hålen frös igen ganska fort, nu var det betydligt värre. På 2 minuter, ja helt seriöst 2 minuter, så var det 1 dm snö över hålen. Vi hade lagt vissa spön ner och de var ganska snabbt översnöade de också. Ingen höjdardag direkt. Men vi härdade ut hela dagen trots skitvädret men kom hem tomhänta. Det kan ju i alla fall inte bli värre på något sätt nästa tur, det är ju en sak man kan ta med sig!
Det blev inget superpass idag, men utan några större förväntningar så kunde vi i alla fall komma hem med äran i behåll.
Klockan var 06.42 då min väckare ringde, och eftersom det v... Läs mer »
Klockan var 06.42 då min väckare ringde, och eftersom det var fiske på G så flög jag bokstavligt talat upp ur sängen och började packa. Efter att ha fikat, packat och hämtat Björnie kom vi fram till vattnet 08.45. Det första två spöna var riggade ca 9.15, och efter 2,5 h på isen bestämde vi oss för att flytta några spön längre ut, då det fällde på ett av Björnies spön inne på det grunda vattnet. Jag och David som var på väg längre ut löpte dit fortare än vinden (i och för sig ingen större utmaning idag då det bara blåste 2 m/s men). Medan Björnie drillade gäddan ställde sig jag och David förväntansfullt kring hålet med matta och IKEA-kasse redo. Efter en stunds fight visade gäddan sig i hålet och jag tog ett stadigt gälgrepp och drog upp den på mattan, en gädda som vis... Läs mer »
En härlig dag för fiske, med inslag av sol och ömsom snöfall. Fick årets första borre iaf och hade lite tjyvmört däri hålet som mumsade i sig maggot. Ingen riktig fart på fisken men det nappade några gånger!

Prolog:
Åker ut med förhoppningen att få årets första fisk. Jag kanske tar med mig grejer för att meta gädda - ifall vi får upp betesfisk!
Vi åkte skoter ner till sjön, borrade några hål för att se om herr abborre var på hugget. Det hade redan börjat mörkna och vi fick inte någon fisk. I morgon bitti åker vi ut igen.
Veckan har bjudit på korta huggperioder med stundom stora fiskar 4hg+, sträng kyla (-20), hård vind med snö, strålande sol och vindstilla... precis som det ska vara i fjällen! Vi har fångat ca. 30 kg röding under 7 dagar, varav 5-6 st på 7 hg och den största på 840 gram. Bäst har det nappat från morgonen, så vi har varit ute från kl 06 varje morgon!

Tisdag 29 mars

Idag var vi ute kl 05:30 och medan vi väntade på att fisken skulle börja nappa så fick vi beskåda en vacker soluppgång. När vi klev ut genom dörren kändes det som max 3-4 minusgrader, men ute på sjön fick vi känna på bitande 20 minusgrader... Fisken började nappa ca 06:30. Under förmiddagen fick vi 9 rödingar. Det har i övrigt varit trögt idag, varken många napp eller landade fiskar.. På kvällen drog jag och farsan ut, vi fick 2 godkända rödingar och farsan tappade en stor röding (minst halvkilot) uppe i hålet.

Mån... Läs mer »
« 1 2 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 »