Fiskare #1006

Gick med 18 Sep 2007

Uppdaterad 2010-06-26

Hallå alla fiskefantaster

Magnus Hallebjer heter jag och är en 33-årig fiskefanatiker som bor i villa i Bjästa tillsammans med fru, en snart5-årig dotter som heter Felicia, en liten pojk på ett år som heter Arvid och en jycke som heter Zac.

Köpte mitt hus för 5 år sedan, och det har givetvis inkräktat på fisketiden;) Nu ser jag i alla fall ljuset i tunneln då kåken är färdigrenoverad för de närmsta åren, (om inte frun får några nya ideér förstås)....
jag arbetar med att hjälpa företag att förebygga bränder och att utbilda deras personal i brandsäkerhet, detta har jag pysslat med i 8 år. Har tidigare arbetat inom psykiatrin, men kände att jag behövde nya utmaningar.

Fritiden spenderas med familjen, vänner, i skogen, i skärgården och med att fiska naturligtvis:-)
Jag är även aktiv i Nedre nätraälvens fiskevårdsförening, en ideell förening som jobbar för att förbättra fisket i vattnen runt bjästa. Jag är tillsammans med Andreas Högberg och Erik Forsberg initiativtagare till sportfiskefrossa.se, så har ni frågor eller synpunkter gällande sidan så är ni välkommna att höra av er.

När det gäller fisket så har jag nog gjort det så länge jag kan minnas, det började med mete efter bäcköring vid vår fjällstuga i Dikanäs, har även pysslat en hel del med flugfiske i åar och älvar runt dikanäs, då främst efter öring och harr.

Flugfisket har hamnat lite i bakvattnet för mig de senaste åren, men intresset finns allltjämt och förhoppningen finns att kunna återuppta det i framtiden.

Har fiskat en hel del på Önskasjön ovanför Trehörningsjö, en sjö som har riktigt kraftiga öringar. Enda problemet är att de kan vara rätt svårflörtade.... Under några år har jag tillsammans med mina kompisar Mattias och Andreas åkt upp dit för en tvådagars...... fisketur naturligtvis, några starka drycker har vi inte med oss;-))Bilderna nedan är tagna vid vår lägerplats i Norsjöviken.

Gäddfiske, som är min stora passion, började jag med i slutet av 80-talet. På den tiden från land längs Nätraån. Runt 1990 fick jag min båt och sedan dess har vi nästan uteslutande kört trolling och på senaste tiden även jerkbait. Jerkbait tycker jag är en otroligt rolig metod, man är hela tiden väldigt aktiv och man kan själv styra över hur betena ska presenteras för gäddorna.
Det första mötet med en stor gädda var 1992. Då plockade Andreas, (Högberg), min vapendragare under de flesta härliga fisketurer de senaste 20 åren, en 13,1 kg:s gädda och sedan var vi sålda för gott. Det var ett sånt där magiskt ögonblick som man alltid kommer ihåg. Efter den har det blivit ytterligare ett antal gäddor över den magiska gränsen 10 kg, bla. mitt PB från 2007 på 11,2kg.

För mig är det något speciellt med dessa gröna skönheter, vet inte vad men det är bara så. Man känner ganska snart om det är en stor gädda, och man hinner tänka en hel del innan man har den i båten.
Jag är en stor förespråkare av catch & release, och under de senaste 10 åren har samtliga gäddor fått friheten åter. Givetvis tycker jag att man kan behålla en och annan fisk ibland, men jag blir rätt purken på folk som behåller fisk för att sälja eller ännu värre, visa upp och sedan kasta bort....För mig är det viktigt att förmedla information och kunskap till andra som fiskar och förhoppningsvis kan jag få fler att anamma catch and release, det gynnar ju både fiskar och fiskare!
2008 åkte jag för första gången till Norge och provade på havsfiske med Andreas och ytterligare sex personer i Hasvåg. Det var en fantastisk upplevelse som numera är återkommande. Varje år åker vi på en veckas fiske efter torsk, sej, hälleflundra och andra havsarter. Det är en fantastisk natur och ett otroligt fiske, så för de som inte provat kan jag bara säga, gör det! Det går inte att beskriva utan det måste bara upplevas, fisket och vyerna är helt magiskt. Man blir helt lyrisk när man tänker tillbaka, och redan i bilen på väg hem längtar man till nästa gång man får komma dit..

Ha de gott och tänk på att en returnerad fisk är bättre än en död, för då kan man få uppleva magin igen..